Fedor Gál > TV Nova

Navigace

Když za mnou přišel někdy v roce 1992 Péter Hunčík s myšlenkou účastnit se tendru o licenci na první celoplošnou privátní televizi v regionu, řekl jsem, že ano. V tom čase jsem opravdu neměl tušení, o co jde. Spolu s několika dalšími jsme založili společnost CET 21. Vznikla Televize Nova, která se stala za jediný rok komerčně velice úspěšným projektem. V průběhu následujících let se kolem ní točili bohatí investoři, tajné služby, protikorupční policie, diplomaté, mezinárodní arbitráž a domácí soudy, vybuchovaly a hasly mediální i politické celebrity … a já se poprvé v životě dostal k penězům. Z perspektivy mého života k velikým penězům. Nebýt této kauzy, můj život by se vyvíjel jinak – nebylo by nakladatelství G PLUS G s literární kavárnou, nebyly by večerníčky o Lískulce IRENY GÁLOVÉ a zcela určitě bych si nemohl dovolit věnovat tolik času a prostředků psaní, především psaní spirituálnímu. Určitě i život Pétera Hunčíka by se vyvíjel jinak. Uvědomil jsem si to při našem setkání v srpnu 2006, kdy jsem navštívil institut Fórum v Šamoríně a renovovanou synagogu v městečku Šahy na jižním Slovensku. Obojí existuje díky Péterovu sponzorství, obojí odráží kus naší společné historie a obojí je svědectvím jeho neuvěřitelné imaginace a velkorysosti. V archivech institutu je také historie VEREJNOSTI PROTI NÁSILIU, na zdích synagogy v Šahách visí obrázky JOSEFA CÍSAŘOVSKÉHO a na jejím nádvoří obrázky a objekty FERA GULDANA. Jsem si jist, že i přes nejedno nedorozumění je Péter klíčová postava mého života. Rok 1989, institut Fórum pro výzkum menšin, ta synagoga, umění v ní a kolem ní … to vše jsou symboly, ve kterých se protínají klíčové okamžiky našich životů.

 

„Koncept celého komplexu je na báze spojitých nádob - harmónia rôznych rovín ľudskej duše. Miestna identita (dvor pri synagóge): Socha Šahana, ktorý veľkým krokom kráča dopredu. Je to moderný človek, ale opiera sa o grécky stĺp, teda spojuje v sebe minulosť a budúcnosť. Vedľa je múr významných Šahanov - každoročne sa odhalí jedna pamätná tabuľa. Má tam tabuľu zakladateľ nemocnice, známy lekár pán Winter, a jeho synovia, zakladatelia piešťanských kúpeľov. Szokoly, prvý medailista z olympijských hier roku 1896 v Aténach. Dlhoročný starosta mesta (28 rokov), typický Stredoeurópan, pán Zanoletti, pôvodom Talian. Regionálna identita (synagóga): Sú tu portréty velikánov z tohoto regiónu - Balassiho (16. storočie), Mateja Bela, Kempelena, Sándora Maraia a ďalších. Európsku identitu v exteriéri synagógy symbolizuje Múr nárekov (židovská tradícia), Prázdny hrob ( kresťanská tradícia) a Amfiteáter (grécko-rímska tradícia ). A na múroch dvora synagógy je 17 olejomalieb (špeciálna technika olej + kov). Predstavujú dejiny ľudstva od Genézy až po 21. storočie (nuž áno, z európskeho hľadiska). Ak chce človek žiť v harmónii sám so sebou, ak chce poznať svoje miesto vo svete, tak tieto tri roviny majú byť v rovnováhe, ako hladina vody v spojitých nádobách. Nemôžem byť dobrým lokálpatriotom bez občianskej pridruženosti k vlasti a k Európe. A naopak, nemôžem byt Európanom bez jasných koreňov ( k Slovensku, k mestu, k mojej kultúre). Idea Európy, patriotizmus a lokálpatriotizmus, sú v prvom rade duchovné hodnoty. Ja som si v Šahách už v detstve zvykol, že ľudia hovoria rôznymi jazykmi. Európsky babylon ma neskôr neprekvapil. A pretože som u nás videl gotické, románske i barokové budovy - európske veľkomestá už pre mňa neboli kultúrnym šokom. Doma v Šahách som sa naučil, čo je multikulturalizmus, multijazyčnosť, rôzne náboženské filozofie a hodnoty. Chcel by som, aby sa to dnešná generácia začala učiť tiež už od detstva, teda ešte v Šahách. Na to ma slúžiť Synagóga a jej okolie.“ (Péter Hunčík)