Dnes ráno jsem u kafe a první cigaretě přemýšlel o svém dědovi. Naše rodina tehdy žila poklidným životem v malém slovenském městečku na Liptově. Jistě si při poslechu svého prezidenta, jmenoval se Jozef Tiso a byl občanským povoláním katolický kněz, říkal: „Co je to za člověka?“. Tehdy ještě netušil, že skončí v osvětimské plynové komoře a jeho syna, mého tátu, zastřelí jako psa na konci války při pochodu smrti ze Sachsenhausenu. Můj, tehdy čtyřletý, bratr už něco tušil. Když ho nakládali s těhotnou mámou na náklaďák směr transport, ptal se sousedů: „Že nás nejdou zabít?“.

Po pětačtyřiceti letech, když jsme na slovensko-rakouské hranici stříhali ostnaté dráty, skandovali jsme spontánně „Ahoj, Evropo!“. Kdo tehdy tušil, že po čtvrt století tady budou lidé, kteří budou vzývat národní stát a hranice jako posvátnou krávu?

Dnes jsme tady kvůli lidem, se kterými nelze vést dialog. Příliš se lišíme v zásadních věcech. Lišíme se natolik, že i slovo tolerance ztrácí smysl a stává se frází. Nepřátelé EÚ, euroatlantického spojenectví, liberální demokracie a otevřenosti jsou naši nepřátelé. Nezvykejme si na nacisty a komunisty v převlecích. Ani na jejich agenty a kolaboranty.

Argumenty sami o sobě jsou nanic, není-li za nimi síla společné akce. Mluvím o síle, ne o násilí. Mluvím o akci občanů, a ne o vzepětí davu, či stáda. A mluvím o akci v rámci pravidel, jež jsou hradbami obce. Nebourejme je z pouhé recese, potřeby revolty a přebytku energie, či dokonce nudy.

Náš zápas neskončí oponou po třetím dějství. Nicméně, naději máme. Stačí oprášit – stokrát poplivaný – slogan Václava Havla o pravdě a lásce.

P.S.
Zhruba takhle jsem promluvil na setkání odpůrců konference svolané Okamurou v Praze. Zhruba proto, že nezvyknu při podobných příležitostech číst z papírů. Domů jsem přišel rozladěný. Zčásti proto, že jsem naházel do jednoho pytle tak různorodé sorty lidí, jacími jsou Okamura, Wilders, Le Penová… a pestré vzorky jejich voličů a zčásti také proto, že jsem rezignoval na princip dialogu, který je stálicí mého profesionálního i osobního života. Ano ta akce byla explicite protiimigrační, protiislámská a proti EÚ, což jest na jednu stranu legitimní téma a na druhou já sám jsem zastánce EÚ a rozumné imigrační politiky. Nemluvě o tom, že svobodu náboženského vyznání považuji za součást lidské svobody a lidských práv. A ano, ti lidé se nedají zkratkou nazvat fašisty a nacionálními socialisty, i když je jich mezi nimi požehnaně. A nakonec: Havlova teze o vítězství pravdy a lásky nad lží a nenávistí je také problém. Žádná strana nezvítězí – budou se natahovat až do konce věků, nechť už jeho podoba bude jakákoliv. Nicméně, má ranní meditace ze soboty 16.12.2017 byla také o faktech – holocaust byl, Česko-Slovensko se rozpadlo, resuscitace národního státu nám probíhá před očima a provází ji silná euroskeptická nálada mezi mnoha lidmi. Je to trend polarizující a vyvolávající konflikty, často kruté a násilné. Nakonec, migroval jsem ze Slovenska do Čech také kvůli štvavé a antisemitské kampani, kterou jsem – a právem – vnímal osobně.